Використовуйте систематичний підхід до формування характеру

Як ви як батьки можете допомогти своїм дітям виховати характер? Як сімейні консультанти, ми (Джоан і Скотт) щотижня говоримо зі зневіреними батьками. Чимало з них переживають серйозні проблеми, пов’язані з дітьми, і така ситуація вимагає плану з розвитку доброго характеру. Годі створити план такого типу в розпалі якихось труднощів із дисципліною. Цей план, радше, вимагає відступити трохи назад, визначити переваги й слабості кожної дитини і виробити систематичний підхід до змін усталених моделей поведінки, який спонукатиме кожну дитину до формування позитивних рис характеру. Ви допоможете своїм дітям змінити спосіб життя, виробити добрі звички і закласти підвалини характеру. Негативні моделі дитячої поведінки часто мають в основі якусь глибинну причину чи брак певної риси характеру.

Взявшись за вирішення проблем характеру своїх дітей, корисно підходити до них з погляду «батька-лікаря». Достоту як лікарі додержуються конкретних планів, розв’язуючи проблеми, ви також можете додержуватися певного плану з шести кроків, щоб виявити й проаналізувати проблему і розробити стратегію позитивних змін та розвитку характеру кожної дитини. Цих шість подальших кроків охоплюють:

  1. спостереження;
  2. діягноз;
  3. вирішення;
  4. лікування;
  5. мотивацію;
  6. доопрацювання.

Крок 1. Спостереження: виявіть проблему

Почніть цей процес із виявлення й занотовування негативної поведінки, яку потрібно змінити. Така поведінка є симптомом слабости характеру.

Передусім, поставте собі запитання на кшталт: «Що, власне, відбувається тут? Які слова використано? Що мені не подобається?» Часто різновиди негативної поведінки здаються цілковито незалежними і непов’язаними, однак після того як ви почнете записувати їх, перед вами постануть певні поведінкові схеми. Не робіть жодних висновків; просто перелічіть якомога більше фактів. Не показуйте цей перелік дітям. Це лише робочий список, призначений тільки для вас. Ваш перелік може починатися приблизно так:

  • знову вчора не закінчив робити домашні завдання;
  • не прибирає в кімнаті;
  • не виконує домашніх обов’язків без нагадування;
  • кидає гру, коли програє;
  • б’є брата;
  • каже «я не можу», замість спробувати читати важкі слова.

(На цьому ми перервемо перелік, бо це лише ілюстрація, однак ваш список може охоплювати кілька сторінок для кожної дитини).

Крок 2. Діягноз: назвіть слабкості характеру

Маючи перелік негативних типів поведінки, шукайте схеми. Ваш перелік негативної поведінки можна звести до трьох чи чотирьох слабостей характеру. Скажімо, у попередньому прикладі кілька перелічених проблем натякають на брак терпіння або старанности. Шукайте пов’язаних між собою проявів поганої поведінки. Ставте собі запитання на кшталт: «Чи ці проблеми свідчать про існування певної поведінкової схеми?» і «Чи існує глибинний зв’язок, який об’єднує кілька проявів поганої поведінки?»

Спробуйте визначити ключові проблеми, які спричиняють негативну поведінку. Шукайте нестачі тих чи інших рис характеру. Зазирніть крізь заслону поведінки, яка сердить вас, у серце своєї дитини, де і є корінь усіх проблем.

Інколи, оцінюючи проблемну поведінку, корисно визначити негативні риси як позитивні якості, якими просто надуживають. Добрі риси характеру можна довести до крайнощів і продемонструвати їхній негативний бік. Наприклад, організована дитина може стати нетерпимою чи негнучкою в менш структурованому середовищі. Перевага дитини може призвести до слабости.

Ось перелік позитивних рис характеру з їхніми негативними відповідниками. Коли ви бачите перевагу з одного списку, то, ймовірно, побачите також один чи більше негативних проявів тієї самої якости.

Позитивна якість Негативні відповідники
Велелюбний Кокетливий, причіпливий, наївний у взаєминах хлопця й дівчини
Аналітичний Вибагливий, дріб’язковий, критичний
Співчутливий Гнівливий, надміру емоційний, легковірний, упереджений, поблажливий
Задоволений Невмотивований, апатичний, лінивий
Сміливий Відчайдушний, нетямущий, не бачить наслідків своїх дій
Творчий Обманливий, маніпулятивний, шкодливий, завжди знає, як краще
Рішучий Негнучкий, владний, нетерплячий
Настійливий Незговірливий, упертий, затятий, сперечається, клянчить
Розсудливий Осудливий, критичний, причіпливий, робить поспішні висновки
Дисциплінований Суворий, властолюбний, нетерпимий до змін, негнучкий, вимогливий
Догідливий Компромісний, податливий до спокус, не готовий захищати правду
Ефективний Повільний, негнучкий, вимогливий, мусить робити по-своєму
Захоплений Запальний, нечутливий, фанатичний, екстремальний, шукає гострих відчуттів
Експресивний Балакучий, багатослівний, не дає сказати слова, поганий слухач
Гнучкий Неохайний, неорганізований, нерішучий
Великодушний Поблажливий, нездатний захищати правду, догідливий
Правдомовний Нетактовний, байдужий, неспівчутливий, образливий, нечуйний
Дружній Догідливий, компромісний, уникає самоти
Ощадливий Скупий, себелюбний, осудливий
Щедрий Марнотратний, легковірний, непомірний
Вдячний Маніпулятивний, улесливий
Чесний Грубий, нечемний, забагато розповідає, нечутливий
Гостинний Клановий, лестить людям
Скромний Уникає уваги, боязкий, ніяковий, безініціятивний, невпевнений
Незалежний Незговірливий, бунтівливий, глухий, зосереджений на собі
Вірний Ревнивий, нездатний захищати правду, легко піддається впливові
Акуратний Перфекціоніст, негнучкий, неохочий ділитися, пригнічує креативність
Об’єктивний Нечутливий, недбайливий, бракує запалу, критичний
Оптимістичний Нереалістичний, наївний, нерозсудливий
Терплячий Поблажливий, не готовий заперечити
Переконливий Маніпулятивний, владолюбний, вимогливий
Пунктуальний Нетерпимий до спізнень, нетерплячий, критичний
Винахідливий Гордий, маніпулятивний, виходить поза межі
Чуйний Вразливий, занадто образливий, понурий
Ретельний Хитрий, нерішучий, непевний

 

Мій (Джоан) син Девід чуйний, співчутливий і дбайливий, а тому схильний глибоко переживати. У дитинстві він плакав, бачачи швидку, яка мчала дорогою, бо це означало, що комусь у ній було боляче. На жаль, інколи ця чутливість викликала пригнічення чи надмірну емоційність, і він супився та плакав через дріб’язкові проблеми.

З іншого боку, мій син Тимоті завжди мав здатність важко трудитися над завданням, не відволікаючись ні на що. Він може зосереджуватися з твердим наміром досягти успіху. Така наполегливість може бути перевагою, але інколи вона проявляється як упертість.