Чого потребують батьки?

Власне кажучи, немає сенсу запитувати, якого типу підтримки потребують діти. Де вони мали б її шукати, як не в батьків? А отже, насамперед треба запитати: якої підтримки потребують батьки? Щоб могти запропонувати дитині потрібну їй допомогу, кожен із батьків повинен передусім знайти власне внутрішнє опертя.

Виховання дитини насамперед означає беззастережне сприйняття й любов, що ґрунтується на важливих для неї засадах. Виховання – це праця серця й терплячості.

Я не підтримую ні авторитарного, ні надто ліберального виховання; не схвалюю також млявого компромісу між цими двома концепціями. Вся моя впевненість ґрунтується на тому, що вірю в існування ладу творіння, який невпинно формується. Такий самий підхід можуть використати й батьки. Лад творіння існував ще до того, як людина заселила цю планету. Це добре ілюструє історія творіння. У ній усе обертається навколо найвищого правила, в якому поєдналися всі енергії – принципи суперечностей, засади протилежностей. Сила народжується лише між крайнощами – так само, як струм виникає між додатнім і від’ємним полюсом. Регулярне дихання протікає від вдиху до видиху. Ходити ми можемо завдяки взаємодії лівої й правої стоп. Дитина навчиться розрізняти добро й зло лише тоді, коли перше асоціюватиметься в неї з радістю та привітним «так», а друге – зі злістю й виразним «ні».

Батьки повинні знати фази розвитку дитини. Спочатку маленька, безпорадна дитина потребує, щоб її захищали та оберігали. Насамперед їй потрібна беззастережна близькість і надійний зв’язок із матір’ю, її довіра, а також зв’язок із батьком. Дитина в майбутньому зможе довіряти іншим і самій собі тільки в тому разі, якщо в дитинстві розвине власну первісну довіру. Якщо вона отримає достатньо багато любові – зможе пізніше передати її далі. Лише вирісши в безпечному гнізді, дитина зможе сміливо вирушити підкорювати зовнішній світ. Тільки тоді, коли її «Я» не муситиме лякатися свого бунту, вона насмілиться ввійти в діалог із «Ти» і розвинути власну волю.

Щоб добре опікуватися дітьми, батьки повинні також знати їхні потреби. Передусім дитина потребує безпеки. Щойно за таких умов може розвивати власну волю й ставати самостійною. Зворотна послідовність – наслідок діяльності розчарованих інтелектуалів, для яких компенсація власного почуття неповноцінності важливіша за потреби дитини.

Розгляньмо детальніше дуже змістовне твердження, що звучить так: «Знайдімо час для дітей». Не важливо, скільки часу даруємо дитині, ідеться радше про те, як цей час із нею проводимо. Наприклад, немає сенсу раз у раз кликати дитину, якщо потім не виконуємо того, для чого її запрошували.

Так само не варто проводити час із дитиною, яка кричить, дозволяючи їй багато годин підряд бігати туди-сюди помешканням або їздячи автомобілем навколо кварталу з надією, що гучні вібрації двигуна заспокоять малого крикуна. Набагато розумніше й ефективніше було б присвятити дитині трохи часу і таким способом допомогти їй пережити та подолати своє роздратування. Якщо вона вже розуміє, що до неї кажуть, то мати або батько можуть, обійнявши її, почати щось терпляче пояснювати або розповідати історії, які слугуватимуть прикладом.

Виховання без любові перетворилося б на дресирування.

Виховання – це інвестування без роздумів про мету й зиски. Це безкорислива любов, яка означає, що мусимо не відштовхувати дитину, а повністю віддати себе в її розпорядження.

Виховання передбачає не лише повагу до індивідуального шляху дитини, а також її підтримку прикладом із власного життя, щоб їй легше було стартувати.

Можна спокійно відштовхуватися від тези, що кожна дитина народжується з рисами, здібностями й уміннями, потрібними їй для життя. А отже, завдання батьків – уважно й дбайливо супроводжувати дитину, щоб у рамках, окреслених чіткими правилами, вона могла пізнати свої можливості та розвинути їх.

Попередній пост

Чого потребує маленька дитина?

Маленька дитина не любить змін. Неочікувані пертурбації вносять безлад у те, що їй відоме, до ... Читати далі

Наступний пост

Безпека й упевненість

Такі поняття як почуття безпеки й певності часто трактують як взаємозамінні, хоча вони означають різні ... Читати далі