Кого мене слухати?

«Це дуже гарна дівчина. Я познайомився з нею в 5 класі, але ще до минулого року мені видавалося, що вона мене ненавидить; вона завжди дуже дивно зі мною розмовляла. Я розповів про це батькові, а він пояснив, що є люди, які свою симпатію до інших проявляють саме так, тобто ставляться до цих осіб трохи гірше, ніж до всіх інших. Пізніше Даріо, мій друг, сказав мені, що я їй подобаюся, просто ми ще не сказали цього одне одному». Гаетано, 12 років

В якийсь момент – бабах! Між хлопцем і дівчиною вибухає «оте щось більше», що є особливим різновидом симпатії, любові, захоплення. Хлопці й дівчата почуваються зацікавленими через ці зміни.

Вони чудово відчувають, що вперше в гру вповні входить їхня сексуальність: емоційна та фізіологічна. Зазвичай у цей момент підлітки мусять приймати дуже важливі рішення. Як треба поводитися? В їхньому голосі вчувається цілий хор голосів, і кожен з них каже щось інше про те, що треба зробити. Ці голоси представляють всі впливи та прояви тиску, яких зазнають підлітки. От найважливіші з них.

Перший голос: батьки

Якщо стосунки з батьками відкриті та щирі, то їхні напоумлення можуть виявитися корисними. «Не роби нічого, про що соромитимешся розповісти», – часто кажуть батьки. Однак вони також можуть проявити розуміння та показати, де саме можна чекати небезпеки.

Найгірше нещастя – це надто суворі батьки. У такій ситуації багато хто з підлітків кидається у вир сексуального досвіду лише задля того, щоб підірвати авторитет батьків. Але за такі помилки доводиться дорого платити.

Другий голос: друзі

У голові хлопця голоси друзів говорять таке: «Ану, покажи, що ти чоловік!». Це велика кривда, яку юнаки завдають одні одним. Бо молоді закохані інстинктивно прагнуть бути ніжними та делікатними під час своїх зустрічей. Отож, багато хто з них опиняється між молотом і ковадлом, між втратою репутації в колі друзів та зрадою вказівок тіла та почуттів. «Всі це роблять», – кажуть голоси. Кажуть, хоча це нереально, щоб всі справді робили те, про що розповідають і чим вихваляються.

Так звана «сексуальна революція» нищить почуття і пригнічує людей так само, як і голос, який казав: «Біда тобі, якщо ти тільки наважишся про це подумати!».

Третій голос: мас-медіа

У жодній історичній епосі підлітки не зазнавали такого сильного та постійного сексуального тиску. Телебачення, газети та кінофільми бомбардують молодь сексуальними образами. Бурхливе емоційне життя зірок кіно та естради стають причиною того, що бідолашні дівчата, які не мають біля своїх ніг жодного залицяльника, почуваються «прокаженими».

Загалом телебачення не робить розрізнення між тим, що нормальне, і тим, що ненормальне; воно байдуже показує дітям і дорослим любовні акти, вульгарність – все разом. А водночас реклама підказує: «Купи оте мило, і будеш популярною (популярним) у чоловіків (у жінок)» або «Якщо твоє емоційне життя бідне, це свідчить про те, що твоє тіло непривабливе». Багато реклам мають виразну сексуальну основу.

Натякаючи на те, що досконале тіло та перемоги на любовному фронті – це найважливіше в житті, голос мас-медіа підштовхує підлітків у вир передчасних пригод та у зв’язки, над якими варто задуматися. До цього голосу слід дослухатися найменше.

Четвертий голос: особисті цінності

Усі підлітки, попри сумніви та невпевненість, випрацьовують свою систему особистих цінностей. Це означає, що вони спроможні відповісти на запитання: «Що найважливіше у твоєму житті?». Одна чотирнадцятирічна дівчина, пише: «Я хочу бути увесь час у пошуку, хочу мати надійне майбутнє, де я могла би почуватися щасливою і сформованою. Де я могла б думати про створення сім’ї, про добру роботу, про дітей, з якими я могла б розмовляти і дарувати їм свою любов».

А голос цінностей каже: «Ти постановив завжди на першому місці ставити ось це або це». Не можна з легким серцем зраджувати цей голос. У кожному виборі важлива довіра до себе. Хто не має системи цінностей, дуже швидко почне жити з дня на день, як якийсь невдаха».

П’ятий голос: друг-вихователь

Коли в підлітка є дорослий друг, вихователь або ж духовний порадник, то це принесе йому неабияку користь.

Бо такий вихователь спроможний добре пізнати ситуації та осіб, він може дати адекватну пораду й підтримати, охоче і з любов’ю.