Високі ідеали

Роздуми про виховання дітей

У вихованні дитини потрібна наявність ідеалів (героїв, прикладів з життя, які гідні наслідування), норм моралі (що таке добре і що таке погано) та ієрархії цінностей.

Мені хотілося б, щоб усі запам’ятали, якщо у вашій сім’ї не буде цінностей, то бережіться. Дерево росте струнким, якщо тягнеться до сонця. Позбавите його джерела світла, і воно буде потворним. Душа дитини вимагає прикладів для наслідування. Якщо ви не дасте їх дитині чи не стежитимете за тим, що пропонується їй як ідеал, то вона наслідуватиме не те, що ви хотіли. Дитину треба буквально оточувати тими образами і прикладами, які ви вважаєте корисними.

Будь-який яскравий образ залишає в душі дитини глибокий слід. Якщо ви дозволяєте дивитися по телевізору все підряд, то до біди недалеко.

Дитина все вбирає, особливо вона запам’ятовує поведінку дорослих і наслідує їх. Якщо дитина бачить у рекламі по телевізору, як компанія здорових мужиків скаче від радості, коли на них з неба падає ящик пива, то вона запам’ятає, що при слові “пиво” потрібно скакати і радіти. Якщо хлопчик бачить по телевізору, як здорові мужики роздивляються жінку в міні-спідниці, яка проходить повз, і з видом знавців перемигуються, то він роздивлятиметься ноги у своїх однокласниць у школі і буде перемигуватися зі своїми друзями. Це буде нормою його поведінки.

Зараз деякі, а можливо, навіть більшість батьків вважають, що дитина повинна знати всі сторони життя. “Нехай дитина знає все! А то виросте в тепличних умовах, вийде в життя, зустрінеться з правдою життя і не витримає випробувань, що зваляться на неї”. Чи інша людина сперечалася зі мною і казала: “Ну, забороню я йому дивитися телевізор, а він прийде до друзів і там дивитиметься, відкривши рота, те, що дома не дозволяють. Краще вже нехай удома все дивиться, проте знатимемо, що з ним твориться. А заборонений плід – він завжди солодкий!”

З приводу таких міркувань треба відмітити три моменти. По-перше, завдання виховання, звичайно ж, не в заборонах. Завдання виховання в тому, щоб розвинути в дитини смак і розуміння, що таке добре і що таке погане. Щоб дитині самій неприємно було дивитися поганий фільм. По-друге, щоб дитина могла сама оцінювати, їй потрібно спочатку дати зразок, з яким вона порівнюватиме. Тому дуже важливо, щоб у ранньому дитинстві дитина духовно живилася тільки з чистих джерел.

В одній сім’ї ми бачили, як діти відразу кличуть батьків, коли бачать на екрані щось сучасно-напористе, незвичне для них. Вони відразу відчувають, що зараз буде якась жорстокість, і просять батьків швидше вимкнути телевізор.

Я не боюся, що моя дитина при цьому виросте зніженим створінням, яке виросло в тепличних умовах. Усе якраз навпаки: лише оберігаючи дитину від фільмів, що руйнують її психіку, можна виростити її сильною. Коли ми саджаємо дерево, то розуміємо, що воно не відразу стане сильним і міцним. Поки воно маленьке, його можна легко роздавити, переламати, вирвати із землі або, нарешті, викривити, щоб воно росло кривим. Але пройде років 10-15, і його вже не переламаєш. Так само і душа людська. Якщо душа завжди прагнула до Неба, то людина житиме чесно і просто. Якщо душа людська ще в дитинстві була надломлена гріхами, то відбиток від цього теж буде на все життя. Отже якщо “загартовувати” душу і нервову систему дитини видом крові і вбивства, то насправді в неї просто огрубне серце, і вона не зверне жодної уваги на справжній біль. І якщо раптом батькам буде погано, то серце їх улюбленого “загартованого” чада мовчатиме, і ні краплі жалості чи співчуття в цьому серці так і не знайдеться.

Виховання припускає створення в людини певної ієрархії цінностей. Без цієї ієрархії неможливо оцінювати ситуацію і приймати рішення. Наприклад, журналістові пропонують написати брехливу статтю за пристойну винагороду. Якщо в його ієрархії цінностей совість на першому місці, він відмовляється від пропозиції. Це нормальна, чесна людина. Якщо в нього на першому місці гроші, він легко погоджується. Це відвертий негідник. А якщо в людини немає жодних принципів? Це буде повністю безпринципна і тому дуже небезпечна людина. Вона в якомусь сенсі гірше за відвертого негідника, оскільки не знаєш, чого від неї чекати.

Один сучасний богослов казав приблизно так. Не давати дитині жодної моралі – це те ж, що не вчити людину мові. Є батьки, які кажуть: “Я не хочу робити за дитину вибір, нехай виросте і сам вибере віру”. Але тоді нехай ці батьки будуть послідовними і не вибирають мови для своєї дитини, нехай вона виросте і сам вибере, якою їй мовою говорити: французькою, англійською чи китайською. “Ні-ні, що ви, а то вона недорозвиненою виросте. Як це, мові не вчити?!” – обуряться батьки. А не прививаючи дитині жодної віри, ми ростимо її морально недорозвиненою. У той час, коли в її душі повинні формуватися норми поведінки і уявлення про те, що таке добре і що таке погане, батьки вирішили промовчати про це.

Сучасна система освіти займається подачею суто інформації, суми знань. “Знання – сила” – глибоко помилкове гасло. Важливий не лише сам факт, але і його оцінка. А щоб щось оцінити, потрібна шкала, точка відліку, кількість знань тут нічим не допоможе. Потрібна система цінностей: що таке добре і що таке погане.

Поступово відбувається підміна цінностей: професіоналізм цінується вище за порядність, доброту, чесність. Нове покоління женеться за професіоналізмом, але це страшно. Щастя людини на 90%, якщо не більше, залежить від її сім’ї, від того, як вона зможе влаштувати свій дім, яка там буде обстановка. Сучасні батьки займаються підготовкою дітей до майбутнього життя тим, що влаштовують її в престижний виш, забуваючи про виховання моральних якостей дитини.

Професіоналізм не дає щастя. Багато людей, які добилися чудових успіхів у роботі, але не зберегли через це свою сім’ю, у 40-45 років раптом встають перед досить страшним питанням: а навіщо мені все це треба? Кому від цього стало краще?

Тому, доки є час – любіть своїх дітей, займатися ними, плекайте в них найкращі пориви душі – і тоді з часом ваші зусилля будуть винагородженні.

Попередній пост

Діти - маленькі дорослі

Роздуми про виховання дітей Молоді люди дорослішають нині дуже повільно. Безвідповідальність підлітків вкорінена в нашому ... Читати далі