Крок 5. Дайте змогу дитині обрати рішення
Давши свою пораду, дозвольте дитині зробити вибір. Якщо це можливо, старайтеся не розв’язувати проблем, з якими діти здатні впоратися самі. Після обговорення можливих варіянтів, ви можете запитати: «Що ти зробиш тепер?» Або: «Який із цих варіянтів здається тобі найкращим?» Тоді дозвольте дитині обміркувати ситуацію. Чимало дітей потребують мотивації, щоби дійти до правильного рішення. Це той крок, який поведе їх у правильному напрямі.
Одного дня моя (Скотта) дочка Мелісса (вісім років) прийшла до мене з проблемою, сказавши: «Моя подруга хоче погратися зі мною, але тільки без іншої дівчинки, а я хочу і з нею також гратися».
«Ох, це дуже прикро, – сказав я. – І що ти робитимеш?»
Поміркувавши хвилину, вона відповіла: «Я просто скажу їй, що коли вона хоче погратися зі мною, то має гратися і з тією іншою дівчинкою також».
«Мабуть, це допоможе. А справді, спробуй – і розкажеш мені, що було далі».
Спершу я хотів розповісти Меліссі, як розв’язати цю проблему, однак мої питання допомогли їй самій знайти рішення. Я лише радив їй.
Крок 6. Визнайте, що інколи добрих рішень не існує
Життя важке. Іноді всі можливі рішення є невтішними, і дітям може не сподобатися жодне з них. Скажімо, ви маєте сина на ім’я Джейкоб. Падає дощ, і футбольний матч Джейкоба скасовано. Він засмутився. Ви поспівчували йому і спробували знайти якийсь варіянт виходу з цієї неприємної ситуації, але виглядає на те, що Джейкоба більше цікавлять скарги та поганий настрій, ніж пошук рішення.
У цей момент у вас з’являється ще одна нагода для науки. Ви могли би сказати: «Я спробував допомогти тобі з цією проблемою. Я розумію, що ти розчарований, але не знаю, що ще можу для тебе зробити. Знаю, що іноді діти полюбляють журитися, але іноді вони полюбляють і веселитися. Вибирати тобі. Я не хочу, щоби ти штурмував мене, поки тобі погано. Гадаю, було би добре, якби якийсь час ти погрався на самоті й поміркував про те, чи хочеш бути сумним, чи веселим, а також вирішив, що ще тобі подобається робити».
Нарікання, яке й далі зосереджується на проблемі і не приймає жодного рішення, й не бере відповідальности за ситуацію, неприйнятне. Не беріть на себе проблему дитини, коли вона хоче зосереджуватися на негативному.
Інколи в цій ситуації батьки пробують послабити біль розчарування, якось по-іншому розважаючи дитину. Хоча це й не обов’язково хибно, батьки зовсім не зобов’язані ощасливлювати дітей, після того як життя принесло їм якесь розчарування. Їм належить привчатися до гнучкости й уміння задовольнятися малим. Розчарувань годі уникнути, і всі ми повинні вчитися справлятися з ними.
І все ж дозвольте мені (Скоттові) розповісти історію про те, як засмутилися мої діти і як я відреагував на це.
Одного дня Джордж і Мелісса зайшли до мого кабінету, повсідалися там і заявили: «Нам нудно, і ти в цьому винен».
Я не мав багато часу, але їхні слова розпалили мій інтерес. Я обернувся і сказав: «Ну, розкажіть мені».
«Всі інші діти в околиці зараз у школі. Ти вирішив навчати нас удома. Ми виконали всі завдання. Тому нам нудно, і це твоя провина».
Мені захотілося крикнути: «Зачекайте хвилину!», і побігти нагору по нові домашні завдання. Натомість я сказав співчутливо: «Тож вам нудно. Ви хотіли би якось порозважатися, чи не так?»
«Так», – згодилися вони.
«Може вам цікаво буде дізнатися, як інші розв’язали би цю проблему?» – запитав я.
«Так».
«Добре. Я придумаю кілька видів занять, які могли би згодитися для вас, – окрім всіляких розваг та пустощів».
Список, який з’явився того дня, наша сім’я використовує й донині, щоби боротися з нудьгою. Перелічивши всі можливості, я сказав: «Чому б вам обом їх не обговорити і не повідомити мені, чого ви хочете». Після короткої дискусії вони вирішили збудувати фортецю у дворі і поралися коло неї майже пів дня.
Шість справ на випадок, коли вам нудно
- Розкрийте свої творчі здібності. Вдайтеся до мистецтва, музики або драми. Створіть проект або просто поміркуйте про нові способи розв’язати проблему. Творчість – це чудова розвага, відпочинок і спосіб реалізувати себе.
- Налагоджуйте стосунки. Напишіть листа, поговоріть з людьми, зателефонуйте комусь, щось у когось запитайте або зустріньтеся із кимось новим.
- Служіть іншим. Спершу діти можуть просто подумати, що це різновид роботи. І якщо їм захочеться втішати інших або служити їм, це заняття може виявитися пречудовим. Можна напекти тістечок для сім’ї, наглянути за дітьми з околиці, відгорнути листя із сусідського газону, а також знайти безліч інших ідей.
- Самовдосконалення. Попрактикуйтеся в якомусь умінні, прочитайте книжку, навчіться чогось або впорядкуйте стіл.
- Відпочинок. Це, зазвичай, не надто пріоритетна річ, але іноді корисна. Нудьга – це часто наслідок втоми від чогось іншого.
- Застосуйте свою уяву. У вас є мозок, який здатен творити безліч ідей, щоб упоратися з нудьгою.