Коли не слід покладатися на природні наслідки

Хай яким корисним і ефективним може бути пережиття природних наслідків, вони не завжди доречні і можуть бути небезпечними. Природних наслідків потрібно уникати, коли під загрозою опиняється майно, коли дитина може поранитися чи поранити інших або коли надмірне розчарування може призвести до зневіри. Ба більше, якщо дитина не вчиться з природних наслідків, використайте інший підхід.

Батько може сподіватися, що чотирнадцятирічний Джордж втомиться від безладу у своїй кімнаті й забажає регулярно прибирати в ній. Однак природний наслідок може й не спонукати його до охайности. Тоді батько має знайти інший підхід.

Батько може розсердитися на дитину і сказати: «Добре. Нехай він навчиться всього сам». Ця спроба використати природний наслідок цілком нормальна, якщо містить потенціял для поступу в житті дитини. Але іноді вона веде лише до ще однієї невдачі.

Наприклад, дитина, яка погано вчиться в школі та не бажає робити домашнє завдання, навряд чи відреагує на природні наслідки. Натомість, її лише втішить те, що батьки не вдаються до жодних дій, і, найімовірніше, вона далі поводитиметься так само.

З іншого боку, успішний учень може прийняти запрошення на вечірку напередодні важливого іспиту. І можливо, що варто допустити такий невдалий вибір, покладаючись на майбутній зв’язок між причиною і наслідком. Ми сподіваємося, що подальші труднощі в школі навчать його утримуватися від зайвих розваг і проявляти відповідальність. Таке використання природного наслідку може бути ефективним.

Використання природних наслідків передбачає, що діти мають певний рівень мотивації для пошуку рішення. Потрібно, щоб діти хотіли досягти успіху.

Діти, які не мають мотивації до успіху або зациклилися на невдачі, можуть ігнорувати природні наслідки. Їм потрібен досвід суворої дисципліни, аби виробити такі риси характеру, як терпеливість, ретельність та відповідальність.

Використовуючи природні наслідки, ми застосовуємо важливий принцип, пов’язаний із мудрістю. Мудрість передбачає наслідки дій. Усім людям – батькам і дітям – потрібно здобувати мудрість життя, однак діти часто не добачають наслідків на ранніх стадіях цього процесу. Як батько чи матір, ви розумієте, що дражніння може вийти з-під контролю, і хтось може постраждати. Ви бачите, що запускати повітряного змія поряд із деревами не можна. Часто діти не можуть передбачити таких речей. Мудрість приходить з досвідом. Якщо природні наслідки використовувати правильно, вони допомагають дітям досягати зрілости.

Логічні наслідки

На противагу природним наслідкам логічні наслідки дають змогу дітям довідуватися про реальний світ через симулювання наслідків. Використовуйте їх замість природних наслідків, аби запобігти пошкодженню майна чи прискорити процес навчання.

Природним наслідком залишеного під дощем велосипеда є заіржавілий велосипед, що врешті-решт не зможе їздити. Оскільки ржавіння триватиме роками, можна скористатися логічним наслідком, щоб прискорити процес. Коли велосипед заіржавіє, дитина не зможе їздити на ньому, а тому ви могли би сказати: «Емі, якщо ти залишатимеш велосипед надворі, то не зможеш їздити на ньому завтра». Це логічний наслідок, який прискорює природний, для того щоб навчити Емі: якщо вона не дбатиме про свій велосипед, то врешті-решт втратить привілей їздити на ньому.

Якщо природні наслідки просто вимагають, аби батьки «стояли осторонь», то логічні наслідки часто вимагають передбачливости й попереднього планування. Обираючи логічний наслідок, спершу запитайте себе: Що станеться врешті-решт, якщо далі триватиме така поведінка?

Цілком очевидно, що опіка над дітьми в процесі досягнення зрілости вимагає великої терпеливости з вашого боку. Будьте терплячими. Будьте послідовними у вихованні. Шукайте способів використовувати природні й логічні наслідки, які матимуть великий вплив.

Це робити варто!

Використовуючи відкриті запитання, природні і логічні наслідки, батьки дають дітям нагоду вчитися з життя. Ці підходи до дисципліни іноді потребують більше терпіння, ніж планування, однак вони цілком варті додаткових зусиль.

Ось короткий підсумок того, як ефективно використовувати відкриті запитання і природні та логічні наслідки.

Щоб ефективно використовувати відкриті запитання:

  • заохочуйте дискусію;
  • виявляйте щире співчуття;
  • отримайте дозвіл запропонувати варіянти рішень;
  • перелічіть кілька варіянтів;
  • дозвольте дитині вибрати рішення;
  • визнайте, що деколи добрих рішень не існує.

Щоб ефективно використовувати природні наслідки:

  • давайте менше вказівок та застережень;
  • щиро співчувайте, коли з’являться природні наслідки;
  • не осуджуйте та не приходьте на допомогу;
  • обговоріть отримані наслідки під час виховних моментів.

Використовуйте логічні наслідки замість природних наслідків, щоб запобігти травмам і пошкодженню майна, а також щоб пришвидшити процес навчання.