Другий рік життя дитини

Виховання і розвиток дітей другого року життя

Якщо ви бажаєте, щоб ваша дитина виросла гідною людиною, не завдавала вам неприємностей, а тільки радощі, то треба з більшою відповідальністю підійти до виховання і розвитку дитини на другому році життя. Від цього безпосередньо залежатиме успішність і щастя дитини в житті. Без правильного виховання дітей у сім’ї неможливо створити щасливу сім’ю, тому не варто нехтувати цим.

На другому році життя діти можуть почати вже досить добре розмовляти. Не усі, звичайно, але такі є. І батькам, звичайно ж, подобається цей момент. Вони можуть читати дітям книжки, довго спілкуватися з ними, розучувати вірші і дитячі пісеньки. У результаті цих занять, дитина, природно, за рівнем мови обганяє ровесників.

Але, як правило, у таких дітей залишається мало часу для рухливих ігор, вони гірше розвинені фізично, неспритні в рухах. Інша крайність – коли дитина, навпаки, дуже спритна і рухлива, багато рухається, але не може зосередити свою увагу, щоб позайматися чимось. Розвивати в дітях необхідно ті сторони, які в неї слаборозвинені. Але, багато батьків поступаються дитині і продовжують розвивати саме ті навички і здібності, в яких дитина і так сильна, а не ті, в яких вона відстає. Таким чином вони розвивають малюка однобоко, хоча розвиток має бути різнобічним і багатогранним. Крім того, якщо поступатися в усьому малюкові, є шанс виростити розпещену дитину.

Виховуючи дитину на другому році життя, необхідно взяти до уваги те, що вона вже починає наслідувати дорослих, копіює їх мову і поведінку, запам’ятовує слова, сказані дорослими. Тому, якщо стосунки між подружжям, а також з бабусями і дідусями будуть хороші, вони шануватимуть один одного, а їх спілкування буде привітним і спокійним, то дитина засвоїть такий тип поведінки і буде поводити себе так само. Саме тому недопустимі скандали, конфлікти в сім’ї в присутності дітей, не можна розмовляти грубим і дратівливим тоном.

Якщо дитину на третьому місяці життя батьки почали привчати до строгого режиму, то на другому році життя дитині буде простіше виконувати розпорядок дня. І це дуже важливо для розвитку дитини, адже правильне чергування відпочинку і активної діяльності позитивно позначається і на фізичному і на інтелектуальному розвитку. Крім того, діти, привчені до розпорядку, як правило, більш організовані.

Правильне, позитивне ставлення дитини до режиму дня слід постійно зміцнювати. Такі потреби, як їжа і сон при неправильному вихованні слабшають. І тоді багато батьків кажуть, що їх діти погано їдять або сплять. І тривога таких батьків обґрунтована, адже поганий апетит і сон згубно впливають на фізичний розвиток і формування нервової системи.

Малюк швидко засинає увечері, якщо він не збуджений, перебуває в спокійному стані. Тому не варто після вечері грати з ним у рухливі ігри. Краще почитати з ним книжки, подивитися картинки, помалювати. Добрим заходом буде «укласти спати» його іграшки: ляльок, зайчика, ведмедика, собачку…

Швидкому засипанню також сприяє позитивне ставлення самої дитини до моменту укладення. Тому, її треба зацікавити якимсь чином, щоб вона сама захотіла йти укладатися спати в потрібний час. Це можна зробити на рефлекторному рівні, тобто, грубо кажучи, створити в дитини умовний рефлекс. Це можна зробити різними способами. Наведемо один з прикладів. Як відомо, дітям не варто давати багато солодкого. У цукерках і шоколаді їх краще обмежувати. І буде добре, якщо малюк отримує покладену йому цукерку або шматочок шоколаду, коли укладається спати. Цим самим ми формуємо в дитини позитивне ставлення до сну. Малюк із задоволенням укладатиметься, оскільки знає, що зараз його почастують чимось смачненьким. Але, при цьому, не варто йому давати солодощі в інший час дня, інакше рефлекс у малюка ослабне і може зникнути зовсім.

З другого року життя дитину треба привчати одягатися самостійно. І в процесі одягання необхідно називати вголос предмети одягу, а також рухи дитини. Надіти на себе речі дитині складніше, ніж зняти їх. Але одягається вона більш охоче, оскільки знає, що її поведуть гуляти або грати на вулицю.

Одним з важливих обов’язків подружжя в сім’ї стане навчання дитини самостійно їсти ложкою. Привчаючи дитину користуватися ложкою, треба починати з тих страв, які вона любить. Ті види їжі, які їй не подобаються, вона самостійно їсти не буде. Спочатку малюкові доведеться допомагати. Але до півтора років він вже починає їсти самостійно ті страви, які йому подобаються, а до двох років усі види їжі. Якщо звичайно, батьки не позбавляють дитини самостійності.

Також дитині можна надати можливість самостійно умиватися прохолодною водою. Для цього можна допомогти йому принести стілець і залізти на нього. Процедура умивання прохолодною водою, як правило, подобається дітям.

Як на першому році життя дитини, так і на другому, для правильного і гармонійного розвитку малюка потрібні іграшки, що відповідають його віку. Найкраще буде, якщо в дитини буде своє місце для ігор. Можна придбати невелику дитячу шафку, в якій іграшки зберігатимуться. Вони завжди повинні лежати в порядку. При цьому, занадто велика кількість іграшок шкідлива для малюка, оскільки інтерес до них у нього поступово слабшає. Тому іграшки, якими на даний момент дитина вже не грає, краще прибрати на певний час.

Автор: Наталя Дейнека