Виховання дитини в 3, 4 роки

Розвиток дітей трьох, чотирьох років життя

Четвертий рік життя починає дошкільний період у дитини. І, виховуючи дитину в 3, 4 роки, багато батьків сконцентровують зусилля, в основному, на психічному розвитку дітей дошкільників, забуваючи про розвиток дітей трьох, чотирьох років життя у фізичному плані. Звичайно, це не правильно. На фізичний розвиток і стан здоров’я треба звернути увагу, бо на четвертому році зростання дитини також інтенсивне, як і в дитини на третьому році життя. До чотирьох років зріст дитини складає 98-109 см, маса 14,8-19,8 кг.

За три роки життя дитина багато чого досягла і багато чому навчилася. Вона здолала первинну безпорадність, хоча ще не повністю. Вона може не лише ходити і повзати. Вона вміє вже стрибати, ходити навшпиньки, сплигувати з підвищень, підніматися і спускатися сходинками, міняючи ноги. Вона може брати і кидати предмети, грати з ними, вибудовувати вежу з кубиків, кататися на триколісному велосипеді.

Але рухи дитини ще не досить точні і чіткі. У наступні роки, виконуючи різні вправи і граючи в рухливі ігри, рухи удосконалюватимуться. М’язи розвиваються в дітей трьох, чотирьох років нерівномірно. Великі м’язи розвинені краще, а дрібні відстають у розвитку і швидше стомлюються.

Хрящова тканина активно замінюється кістковою. Але мінеральних солей у кістках ще недостатньо, тому кістки ще не міцні. І перші викривлення хребта відбуваються саме в цьому віці через неправильну осанку. Сидіти на стільці дітям набагато складніше, ніж дорослим, знову ж таки тому, що дрібні м’язи, відповідальні за координацію і збереження рівноваги, у них відстають у розвитку від великих м’язів. Тому сидіння для дорослої людини – відпочинок, а для дитини в 3, 4 роки – важка робота із збереження рівноваги тіла і їм простіше рухатися: бігати і стрибати, що вони і роблять із задоволенням.

Слід сказати про перегляд телепередач і ігри за комп’ютером. Якщо дитина довго перебуває біля комп’ютера або телевізора, то при спробі відірвати її від цього заняття, дитина в 3 роки часто влаштовує істерику. На розвиток дитини трьох, чотирьох років життя телевізор і комп’ютер впливають негативно. Тому, виховуючи дитину трьох, чотирьох років буде правильно обмежувати час перегляду телевізора до 15 хвилин на день. За комп’ютерні ігри пускати дитину в такому віці взагалі не можна. І комп’ютер, і тривалий перегляд телевізора негативно впливають на психічний розвиток і можуть викликати порушення сну в дітей. Дуже часто дитина, яка перед сном подивилася великий фільм або пограла на комп’ютері, погано спить.

Психічне стомлення – це не єдина причина, через яку в дітей можуть бути порушення сну. Ще причиною може стати багато жирної, смаженої, солоної, копченої або маринованої їжі увечері і, як наслідок, надлишок рідини в організмі.

Сон – це фізіологічна потреба організму. Для ефективнішого укладання дитини можна створити декілька умовних рефлексів у малюка, які передуватимуть сну. По-перше, треба, щоб дитина сходила в туалет, причому, самостійно. У такому віці, як правило, діти не ходять на горщик, а вже освоюють унітаз. По-друге, треба простежити, щоб дитина вмивалася і почистила зуби перед сном. Якщо дитина засинає важко, то можна ще ввести третю процедуру перед сном – теплий душ. Після цього дитину треба укласти, накрити ковдрою і піти, побажавши їй добраніч. Не слід чекати, поки вона засне. Інакше дитина звикне, і вимагатиме, щоб ви були поруч, доки вона засинає.

Повітря в спальні в дитини має бути свіжим і прохолодним. Тому кватирку бажано відкривати (залежно від сезону). Відносно сну краще керуватися древнім правилом: рано лягати і рано вставати. Сон від заходу до сходу найбільш наближений до біологічних потреб людини.

Дуже часто, виховуючи дитину в 3, 4 роки, батьки сумніваються, які спортивні речі можна купити їй. Порада тут проста – купувати треба те, що являє інтерес для малюка і те, що він зможе освоїти. У цьому віці йому під силу освоїти триколісний велосипед і лижі. Ковзани можна купити в 4-5 років.

Для усіх дітей дошкільників характерна тяга до пізнання навколишнього світу, предметів, явищ і процесів у ньому. Нові знання і уміння дитина набуває в процесі ігор і занять. І учити дитину треба тому, що вона в змозі осмислити. Але при цьому навчання має небагато, трохи випереджати розвиток, а не плентатися в нього у хвості. Тобто дитину потрібно учити тим речам, які вона ще не знає і не уміє, але вже здатна їх зрозуміти і освоїти. Грамотне навчання дає гігантський поштовх розвитку дитини трьох, чотирьох років.

Дуже часто зайва цікавість дітей стає причиною нещасних випадків. У дітей трапляються порізи об ножі та інші гострі предмети, різні опіки, отруєння, ураження струмом. Часто вони засовують якісь предмети собі в ніс і вуха. Звичайно, усе передбачити і захистити від усіх небезпек неможливо. Але можна, користуючись заходами безпеки, дати відчути небезпеку від предмета. Наприклад, дати трохи уколотися об голку або доторкнутися кінчиком пальця до гарячого предмета, звичайно, під наглядом батьків.

Можливо, батьки визнають це жорстоким, але так дитина відчує реальну небезпеку від цих предметів і їх побоюватиметься. Звичайно, не з усіма предметами можна дати дитині «познайомитися», але, принаймні, частину предметів вона обходитиме стороною. Якщо ж просто не допускати дитину до небезпечного предмета, то, рано чи пізно, особливо активний і цікавий малюк дістанеться до нього. І наслідки можуть бути трагічними, оскільки дитина не уявляє небезпеку, що походить від того чи іншого предмета.

Режим дня дитини на четвертому році аналогічний режиму дня дитини третього року життя. Тривалість денного сну зменшується. Малюк здатний відновлювати сили набагато швидше, тому денний сон зменшується до двох годин.

Чим більш грамотно і відповідально підходять батьки до виховання дитини в сім’ї, тим більше успішний її розвиток. Малюки приходять у захват, коли дорослі грають з ними в рухливі ігри, влаштовують веселу метушню. Такі ігри приносять масу задоволення і дітям і самим дорослим і сприяють фізичному розвитку дитини. Тільки не варто ставити перед ним непосильних завдань, таких, як виконання стійки на голові.

Для успішного розвитку дитини в 3, 4 роки їй потрібне товариство однолітків, з якими вона може спілкуватися і почувати себе на одному рівні, як з рівними. Тільки самостійно контактуючи з іншими дітьми, дитина може навчитися зважати на інших дітей і навчитися постояти за себе.

Крім того, ігри і спілкування з дітьми та дорослими окрім адаптації в суспільстві і фізичного розвитку дозволяють досягти ще однієї мети. Вони позбавляються від надлишку інформації. Відомо, що сучасні діти переобтяжені інформацією, і розповідаючи про свої відчуття і враження під час ігор вони як би «інформативно розвантажуються» самі. Особливості психіки і дорослих, а тим більше, дітей, такі, що, набуваючи якісь знання, уміння або дізнавшись якусь новину, необхідно поділитися ними з іншими людьми і дітьми. І особливо це характерно для дітей дошкільників, які дуже допитливі, дізнаються багато нової для себе інформації і прагнуть нею поділитися.

Діти молодшого дошкільного віку дуже добре засвоюють те, що бачать наочно і прагнуть це повторити. При цьому малюк не здатен запам’ятати усе підряд. Його привертає те, що вразило його особливо сильно. Часто діти намагаються наслідувати батьків та інших дорослих. І часто це буває небезпечно. Адже дитина в 3, 4 роки не здатна відрізнити погане від хорошого. І вони намагаються виконати те, що батьки їм забороняють, але самі роблять. Адже заборонений плід, як відомо, солодкий. Тому нам, батькам, треба уважно стежити за своєю поведінкою і вчинками, це свого роду наш сімейний обов’язок, поки дитина не підросте і не стане здатна сама зрозуміти, що слід повторювати, а що ні.

Автор: Наталя Дейнека