Виховання дитини в 6 років

Психологія і розвиток шестирічної дитини

Якщо ви виховуєте дитину в 6 років, то, напевно, розумієте, що перед вами вже не дитина другого року життя, яка вимагає постійної уваги і турботи. Але вона ще і не самостійний школяр, в якого сформовані вже певні навички організованості. Оцінюючи психологію і розвиток шестирічної дитини, можна дійти висновку, що на сьомому році життя дитини проходить явна перебудова і в психічному, і у фізичному розвитку і саме тому педагоги виділяють цей період як переломний.

Якщо порівняти сучасну шестирічну дитину з їх однолітками середини 20-го століття, то видно, що за розвитком сучасні діти випереджають своїх «дідів». Фізичний розвиток їх гармонійніший, оскільки змінюються пропорції тіла. Ріст кінцівок сповільнюється, а швидкість зростання грудної клітки збільшується. Це дає передумови для вдосконалення рухової діяльності і фізичних показників.

Дуже швидко розвивається серцево-судинна діяльність, дихальна і ендокринна система. Перебудова мозкових структур змінює активність мозку, і це відбивається на психічних функціях.

Дослідження учених-нейрофізіологів показали, електрична активність у мозку, яка з’являється у відповідь на дію якогось подразника (світло, звук, запах і т. ін..) розрізняється, залежно від віку. У дорослих людей вона має складну форму, а в новонароджених дітей, навпаки, просту. Поступово, активність мозку ускладнюється і однією з особливостей психічного розвитку дітей дошкільників шести років є те, що мозкова активність за своєю складністю в них вже співвідноситься з потенціалом дорослої людини.

Найскладніші, асоціативні сфери мислення також інтенсивно розвиваються в шестирічних дітей. Це означає, що в них удосконалюються механізми зорового сприйняття. Це дуже важливо для навчання дитини. У цьому віці для навчання необхідно застосовувати наочні засоби – картинки, слайди і т. ін., які мають бути барвистими і цікавими для дитини.

6 років – це межа між безтурботним життям дошкільника і шкільним життям, в якому потрібні вже певна організованість і відповідальність. Психологія шестирічної дитини така, що саме в цей рік вона проходить стрибок у розвитку і набуває ту психологічну основу, яка і дозволяє перейти дитині на новий етап життя, від мимовільної поведінки до довільної. Але цей перехід, природно, не відбувається миттєво. Формуватися він починає ще в молодшому дошкільному віці.

Головним заняттям для розвитку шестирічної дитини є гра. До шести років ігри дітей досягають максимального розвитку і однією з головних форм є сюжетно-ролеві ігри з певним набором правил. Розуміння правил і їх виконання, вимагає від дитини високого контролю над своєю поведінкою. Саме ці механізми закладають волю в дитині і моральне обличчя майбутньої дорослої людини, усе залежатиме від того, які стереотипи в дитини візьмуть вгору над нею.

Через сюжетно-ролеві ігри шестирічна дитина отримує свій перший соціальний досвід. У таких іграх пізнаються тонкощі людських взаємин. І в такому віці діти прагнуть заслужити більшу повагу оточення. Шлях від гри до навчання – основний шлях, яким проходить психічний розвиток шестирічної дитини. Діти починають самі для себе визначати приклади і зразки для наслідування серед однолітків.

Окрім зорового сприйняття, у дітей у 6 років активно розвивається звукове сприйняття. Розвиток мови в дитини в 6 років дозволяє їй вже розрізняти усі звуки і чітко їх вимовляти, міняти гучність і швидкість мови, а також використовувати у своїй розмові різну інтонацію. На питання дорослих дитина здатна дати розгорнуту відповідь і навіть придумати оповідання з певної картинки. Розвивається музичне сприйняття і почуття ритму. Дитина вже може відтворити (наспівати) знайомі мелодії.

Дуже часто кажуть, що шкільні роки – найважливіші для виховання дитини в сім’ї. Але також правильним буде твердження про те, що дошкільні роки – не менш важлива пора для психічного розвитку дитини.

Якось Лев Толстой сказав хорошу фразу: «Від п’ятирічної дитини до мене – один крок. А від новонародженої дитини до п’ятирічної – страшна відстань». Саме на цьому етапі і закладається основа знань, які накопичило людство. І тому, наскільки правильним і успішним пройде це навчання, залежатиме багато що в наступному житті. Педагоги, лікарі і психологи, звичайно, внесуть чималий внесок у розвиток дитини. Але, все-таки, навчання малюка – це, у першу чергу, найважливіший сімейний обов’язок батьків. Саме вони можуть забезпечити різнобічний розвиток дитини по місяцях, починаючи з першого місяця життя дитини.

Автор: Наталя Дейнека