Як виявити головну мову любові своєї дитини

П’ять мов любови до дітей

Ми показали вам п’ять мов любові, ви також довідалися, як діти описують ту мову, яка найбільше до них промовляє. Мабуть, тепер вас цікавить, що є головною мовою любові вашої дитини. Щоб це довідатися, потрібен час, і саме для цього в тексті містяться підказки-ключі. Отож, це, так би мовити, детективна частина, у якій ми допоможемо вам з’ясувати головну мову любові вашої дитини.

Перш ніж ви скористаєтеся цими підказками, нагадаємо одну важливу причину, через яку це варто робити. Маємо на увазі те, що коли розмовляти головною мовою любові своєї дитини, то вона відчуває, що її люблять. Коли ж дитина в цьому не сумнівається, то вона може належно сприймати батьківський провід у всіх аспектах. Дитина слухатиметься і не виявлятиме спротиву. Проте існує ще одна, не менш важлива причина навчитися розмовляти головною мовою любові своєї дитини, а також використовувати решту чотири. Якщо ви розмовляєте всіма п’ятьма мовами, основну увагу, звісно, зосереджуючи на тій, яка для вашої дитини є найважливішою, то тим показуєте їй приклад, як любити інших, а також відкриваєте дитині потребу опановувати ті мови, які для них важливі.

Якнайбільше любові

Що відбувається, коли ми розмовляємо всіма п’ятьма мовами любові? Ми навчаємо дітей любити інших і виражати це п’ятьма мовами. Отож так можемо допомогти їм вирости чутливими до потреб інших. Так само як і ви, діти мають дарувати і приймати любов усіма п’ятьма мовами. Ця здатність дозволить їм стати гармонійними особами, які нормально функціонують у суспільстві. Так вони не лише задовольнятимуть власні потреби, але й допомагатимуть іншим.

Усі діти егоцентричні й не надто хочуть спілкуватися в спосіб, який для них менше знаний або зручний. Наприклад, дехто не любить ділитися забавками, а отже, і дарувати їх. Хтось інший любить перебувати на самоті і йому важко зрозуміти товариських дітей, які прагнуть спілкування. Іншій дитині важко висловлювати свої думки і почуття. Це характерно для спокійних дітей. Допомогти їм навчитися висловлюватися, щоб вони стали більш товариськими, – це важливе завдання батьків. Такій дитині треба відкрити важливість слів утвердження.

Якщо батьки вчаться розмовляти мовою любові своїх дітей, навіть коли ті мови не збігаються з їхніми власними, то показують тим самим приклад безкорисливості і служіння іншим. Так ми провадимо дітей до дорослого життя і тієї його важливої частини, якою є турбота про інших.

На це потрібен час

Як бачимо, дуже важливо розмовляти з дітьми всіма п’ятьма мовами – і просто необхідно вивчити головну мову любові кожної дитини. Як цього досягнути?

На це потрібен час. Маленькій дитині ви мусите виражати любов усіма п’ятьма мовами, бо лише так вона емоційно розвиватиметься. І навіть тоді ви вже можете побачити знаки, які свідчать про те, якій мові надає перевагу ваша дитина – коли вільно використовуєте їх усіх.

Приміром, одна дитина може не надто реагувати на материн голос, тимчасом як на іншу цей голос впливатиме заспокійливо. Одну дитину заспокоює сама лиш присутність інших людей, тимчасом як інша може їх не зауважувати.

Коли дитина підросте, ви побачите, що якась мова промовляє до неї глибше, ніж решта, отож, якщо ви використовуватимете її негативно, то можете завдати дитині глибокої рани. Пам’ятайте ці два моменти про мови любові, бо завдяки цьому вам вдасться якомога повніше виражати свою любов і якнайменше завдати шкоди дитині, коли відчуватимете гнів або розчарування від її поведінки.

З’ясування головної мови любові дитини – це процес, який вимагає часу, особливо коли дитина маленька. Маленькі діти щойно вчаться сприймати і виражати любов різними способами. Це означає, що вони експериментуватимуть з різними варіантами реакцій на ваші дії, які б їм відповідали. Те, що діти в певний період прив’язуються до якогось одного способу дій, ще не означає, що це і є їхня головна мова любові. Бо за кілька місяців вони можуть вибрати щось інше.

Періоди змін

Коли шукаєте відповідь на те, якою є головна мова любові вашої дитини, мусите пам’ятати, що діти проходять різні стадії розвитку і пробують всього потрошку. Вони експериментують, так само як роблять це зі своїми вподобаннями чи інтересами. Може бути, що дитина надає перевагу одній мові любові, коли йдеться про сприймання почуття, й іншій – коли мова йде про його вираження. Ви повинні впевнитися, що не обмежуєте дитину, коли вона змінюється.

Хоча в цій частині ми наголошуємо на головній мові любові дитини, просимо вас також не забувати про інші чотири. Ваша дитина має вчитися приймати і виражати почуття усіма чотирма мовами. Це необхідно, бо потім їй траплятимуться люди, головна мова любові яких відрізнятиметься від їхньої. Що повніше дитина навчиться передавати любов усіма мовами, то ліпше це їй вдаватиметься в майбутній сім’ї зі своїми дітьми, а також на роботі й з друзями.

Найбільша цінність того, що ви відкриєте головну мову любові своєї дитини, полягає в тому, що ви володітимете найбільш ефективним знаряддям для передавання свого почуття. Коли ви побачите, що дитина чимось збентежена і почувається далекою, а ви хочете передати їй своє тепло, то знатимете, на чому насамперед зосередити увагу.

Відкрити найважливішу мову

Коли ви цікавитиметесь, якою є найважливіша мова любові вашої дитини, найліпше не обговорювати цього з нею, особливо коли йдеться про підлітка. За природою діти егоцентричні. Якщо вони побачать, що поняття мови любові для вас важливе, то можуть маніпулювати цим, аби задовольнити свої хвилеві бажання. Ну а забаганки, які при цьому виявляються, найчастіше мають дуже мало спільного з їхніми найглибшими емоційними потребами.

Свідомо прагнучи знайти найважливішу мову любові своєї дитини, ви справді радше купите те, що вона просить, доки зорієнтуєтеся, що вас ввели в оману. Пам’ятайте, добре батьківство зовсім не означає давати дітям усе, чого вони хочуть.

У пошуках найважливішої мови любові дитини ви можете вдатися до таких методів.

  1. Спостерігайте за тим, як дитина виявляє свою любов до вас

Спостерігайте за дитиною – вона може виразно говорити власною мовою любові. Особливо це стосується малих дітей, які схильні виражати любов так, як самі найбільше прагнуть її отримувати. Якщо ваші п’яти – або восьмирічні син чи донька часто повторюють: «Мамо, вечеря була дуже смачна», або «Дякую, татку, що допоміг мені з домашнім завданням», або «Я люблю тебе, мамо», або «Гарного дня, татусю», – ви маєте всі підстави вважати, що головною мовою любові для них є слова утвердження.

Однак цей метод не надто ефективний у випадку п’ятнадцятилітніх, особливо таких, котрі вже добре навчилися цим маніпулювати. Вони-бо, методом спроб і помилок, можуть виявити, що, коли скажуть вам якісь позитивні слова, з’явиться більша ймовірність схилити вас задовольнити їхні бажання, хоча перед тим ви такого наміру не мали. Саме з цих міркувань згаданий метод більш ефективний у випадку дітей п’яти-восьми років.

  1. Спостерігайте, як дитина виявляє свою любов до інших

Якщо ваш першокласник увесь час хоче зробити подарунок учительці, це може означати, що головною мовою любові для нього є подарунки. Однак будьте обережні: чи не ви, бува, підказали йому ідею подарунка для вчительки? Якщо так, то дитина просто бере з вас приклад, і подарунки тут не є ані вираженням любові, ані ключем до її головної мови.

Дитині, чиєю мовою любові є подарунки, страшенно приємно отримувати їх, отож вона сподівається, що й інші будуть так само задоволені, коли їм щось подарувати. Дитина вважає, що вони почуватимуться так само, як вона, коли щось отримує у дарунок.

  1. Прислухайтеся, що дитина найчастіше просить

Якщо ваша дитина частенько просить вас пограти чи погуляти разом із нею або посидіти поруч і розповісти казку, то вона прагне проводити час разом із вами. Якщо виглядає, що дитячі прохання відповідають цій моделі, то дитина просить того, чого їй найбільше потрібно – вашої неподільної уваги, їй присвяченої. Звісно, всі діти потребують уваги, однак у тих із них, котрі так найглибше сприймають любов, прохання про проведення часу разом перевершуватимуть усі інші.

Якщо дитина увесь час вимагає коментарів щодо своєї роботи, то її мовою любові можуть бути слова утвердження. Питання на кшталт: «Мамусю, тобі подобається мій малюнок?», або «Чи я добре зробив домашнє завдання?», або «У мене гарне платтячко?», або «Тобі подобається, як я зіграла?» – містять у собі потребу словесної підтримки. Знову-таки, всі діти потребують слів утвердження і час до часу про це просять. Однак якщо прохання вашої дитини в основному зосереджуються саме на цьому, то існує велика ймовірність, що словесна підтримка становить її головну мову любові.

  1. Зверніть увагу, про що дитина найчастіше заводить мову

Цей підхід подібний до третього, однак тут, замість безпосереднього прохання про щось, дитина пояснює, що чогось від вас не отримує. Якщо вона говорить: «Ти ніколи не маєш для мене часу», або «Ти завжди займаєшся тільки з братиком (сестричкою)», або «Ми ніколи не ходимо разом до парку гуляти», – то це може виявляти щось більше, аніж тільки розгубленість через появу маленької дитини. Це може означати, що відколи з’явився малюк, дитина відчуває, що ви стали менше її любити. У цих фразах явно прочитується прохання, щоб ви присвячували їй більше часу.

Такі висловлювання про брак вільного часу ще не визначають головну мову любові дитини. Наприклад, коли дитина каже: «Татку, ти занадто багато працюєш», – то вона може повторювати те, що перед тим говорила мама. Або ось, фраза: «Я би хотів, щоб ми провели канікули так само, як сім’я Бена», – може виражати бажання бути схожим на того-таки Бена.

Кожна дитина говорить про свої бажання, але більшість із них не обов’язково дають ключ до з’ясування її головної мови любові. Однак якщо добра половина таких побажань зосереджена на чомусь одному, то це може бути доволі показовим. Саме їхня частотність і становить ключ.

  1. Дайте дитині змогу вибирати між двома варіантами

Дайте дитині можливість вибору між двома мовами любові. Наприклад, батько може запропонувати десятирічному синові: «Еріку, я буду вдома у четвер пообіді. Ми могли би піти разом на рибалку або, коли хочеш, підемо виберемо тобі нове спортивне взуття. Що би ти хотів?». Дитина має вибір між можливістю провести час разом із батьком і подарунком. Так само мати може сказати своїй доньці: «Цього вечора у мене є вільний час. Ми можемо погуляти разом або я підігну твою нову спідничку. Чого ти хочеш?». Тут дитина вибиратиме між нагодою спільно провести час і служінням.

Коли ви надаєте змогу вибирати упродовж кількох тижнів, то пильнуйте за тим, який вибір здійснює ваша дитина. Якщо здебільшого він пов’язаний із якоюсь одною із п’яти мов любові, можете вважати, що вам вдалося відкрити те, що для вашої дитини має найбільше значення. Але часом буває так, що дитину не влаштовують можливості, з яких їй запропоновано вибирати, бо вона потребує чогось іншого. Ви маєте нотувати такі прохання, доки не знайдете необхідного ключа.

Якщо ваша дитина зацікавиться, чому ви так часто ставите її перед вибором, і запитає вас, що це означає, ви можете пояснити: «Я думаю про те, як ліпше проводити час зі сім’єю. Коли ми з тобою разом, гадаю, було б непогано знати твої думки й ідеї про те, на що можемо цей час використати. Це дуже мені допомогло би. Що ти про це думаєш?». Ваша відповідь може бути філософською або цілком простою, якщо хочете. Головне, що ви говорите правду. Окрім того, шукаючи відповідь на питання, яка мова любові є головною для вашої дитини, ви навчаєте її здійснювати вибір.

Якщо у вас підлітки…

Якщо маєте впертих підлітків, то, напевно, знаєте, що це найважча у світі робота, бо зміни, яких зазнають підлітки, так само впливають на їхній спосіб приймання і вияву любові. Більшість підлітків, що переходять через цю стадію, яку ще можна окреслити як стадію протесту, бо все, чого від них можна добитися, це кілька слів, вимовлених крізь зуби, які звучать як невдоволене буркотіння.

Мама: «Привіт, сонце, як у тебе справи?»

Тім: «Нормально» (ледве чутно).

Мама: «Що ти робив учора?»

Тім: «Нічого» (ледве чутно).

У цей важкий період підлітки часом не здатні приймати будь-яку мову любові, окрім фізичного дотику, і то якщо ви робите це швидко. Звісно, підлітки тоді бувають уперті й свавільні, однак у спокійніші хвилини ви прагнутимете виявити всю свою любов до них, особливо їхньою головною мовою.

Часом буває дуже важко задовольнити емоційні потреби підлітків. Вони немовби випробовують вас, щоб побачити, чи справді їх люблять. Інколи підлітки виявляють невдоволення із незрозумілих причин, що іще більше ускладнює вам завдання, або ж поводяться пасивно чи агресивно. Така поведінка, цілком можливо, підсвідомо ставить питання: «Чи ти справді мене любиш?»

Це справжнє випробування для батьків. Якщо ви зберігаєте спокій і самовладання (твердість, але і доброзичливість), то складете іспит, який вам влаштовують підлітки в цьому непростому періоді свого життя.

Будьмо багатомовні

Хай яка мова найважливіша для вашої дитини – пам’ятайте, що потрібно розмовляти всіма п’ятьма. Дуже легко припуститися такої помилки і вилучити зі спілкування інші мови. Особливо це стосується подарунків, бо це видається легшим, ніж присвячувати дітям свій час та енергію. Однак якщо ми впадаємо в такі крайнощі й засипаємо дітей дарунками, то тим самим не задовольняємо їхні емоційні потреби, а сприяємо, що діти сприймають світ лише матеріалістично.

Окрім того, коли навчимося говорити всіма мовами любові, це допоможе нам спілкуватися з іншими людьми упродовж усього життя, не лише з нашими дітьми, але і в подружжі, з родичами і друзями. Та тепер говоритимемо про виховання дітей, однак пам’ятаймо, що через кілька років вони матимуть справу з різними людьми, більшість із яких відрізнятиметься від них самих.

Батьки мають пам’ятати, що навчання мов любові – це процес, який провадить до зрілості, але це повільний, болісний і часто нелегкий шлях. Якщо ми самі будемо багатомовними, то навчимо дітей також дарувати й отримувати любов усіма мовами. Якщо самі подаватимемо добрий приклад, то зможемо провадити своїх дітей до дорослого життя і робити їх здатними ділитися любов’ю з іншими людьми. Коли цього вдасться досягти, то наші діти стануть непересічними особистостями.