Відповідальність

Відповідальність – це:

Вміння відповідати перед іншими за свої вчинки. «Відповідальність» – це відповісти на заклик інших. Інші – це сумління, батьки, суспільство, Бог. Дуже часто ми чуємо про свободу, але дуже мало – про справедливість. Ми не можемо розпоряджатися життям так, як нам заманеться, підкоряючись усім своїм примхам. Життя було нам подароване, тому ми не можемо ставитися до нього так, ніби це ми його – абсолютні володарі. Турбуватися про своє здоров’я – це не зробити приємність мамі, це бути відповідальним за своє існування. Добре ставитися до інших – це наш обов’язок одного перед одним.

Мати почуття обов’язку. Є люди, які живуть на землі так, ніби потрапили на неї випадково. Ми всі маємо якесь завдання. І завдання всіх людей важливі.

Батьки, вихователі, працедавці, робітники, урядовці – всі мають виконати якийсь обов’язок. Вони мусять його виконати якнайліпше, без ошуканства і крутійства.

Похвальна грамота на завершення року, зразкова поведінка і старанність у навчанні – це обов’язок учнів. Тато, який каже синові: «Якщо ти перейдеш до наступного класу, то я куплю тобі мотоцикл», поводиться деструктивно. Не можна нагороджувати за те, що «мусить» бути виконане. Оцінки та бали – це «заробітна плата», яку діти приносять додому.

Допомога у виконанні домашніх обов’язків (а хлопці також можуть мити посуд і прибирати в помешканні) – це участь у сімейному житті. Це також обов’язок.

Відповідати за прийняті рішення. Один хлопець отримав свій перший урок відповідальності в той день, коли повернувся зі школи додому й помітив, що в нього більше немає морських свинок. Побіг до мами, щоб запитати, що сталося.

«Я їх віддала, бо ти за них не дбав», – відповіла мама. «Ні, я дбав про них!» – вигукнув хлопець. А у відповідь почув: «Це дуже помітно! Я віддала їх ще десять днів тому!»

Часом легко прийняти рішення або ж взяти на себе якісь обов’язки. Впродовж перших днів все виглядає чудово й злагоджено, а потім має проявитися почуття обов’язку. Група хлопців із великим ентузіазмом прийняла пропозицію організувати розваги в класі, але не передбачила труднощів. Через тиждень хлопці відмовилися від половини своїх ідей, створивши усім чимало клопотів. Навчитися приймати рішення відповідно до своїх можливостей – важко, але необхідно.

Одна дівчина вирішила піти на прогулянку з подружками, а виконання домашніх завдань відкласти «на потім». На прогулянці було дуже цікаво, тож вона затягнулася надовго. Дівчина навчиться бути відповідальною, якщо наступного дня встане на годину раніше, щоб зробити уроки.

Прийняти наслідки своїх вчинків. Якщо водій зіб’є пішохода, навіть якщо це не його провина, то мусить затриматися і запропонувати допомогу. Якщо брат ламає іграшку свого брата, навіть нехотячи, не може уникнути відповідальності і повинен щонайменше попросити пробачення.

Треба вміти передбачати наслідки своїх вчинків. Не можна вважати відповідальною дитину, яка під час забави у вітальні нищить меблі, навіть якщо потім попросить пробачення. Варто аби дитина розвинула в собі почуття відповідальності, що вітальня – це не найліпше місце для забави.